W obecnych czasach bardzo ciężko jest dobrać odpowiednią dietę. Jeśli już na coś się zdecydujemy, często okazuje się iż odkryto szkodliwość jednego ze składników i dieta ta nie jest już zalecana. Niektóre jadłospisy nie zachęcają nas ze względu na smak potraw, bądź ich skomplikowanie. Najtrudniejsze jest jednak dobranie krótkotrwałej diety, która ma oczyścić organizm i musi zadziałać szybko i efektywnie. Z pomocą przychodzi nam dieta sokowa, która ostatnio staje się coraz bardziej popularna na całym świecie.

Z czym to się (pi)je?

Dieta sokowa jest jedną z diet mających na celu wspomaganie odchudzania oraz detoksykację organizmu. Przy zanieczyszczeniu wielu pokarmów szkodliwymi substancjami oraz spożywaniu przetworzonej żywności napakowanej spulchniaczami, barwnikami i innymi “ulepszaczami”, dieta taka wydaje się być świetnym rozwiązaniem dla osób które chcą pozwolić organizmowi na regenerację i odpoczynek.

Dieta oparta na sokach zazwyczaj trwa jeden lub kilka dni. Jej podstawowa wersja zakłada spożywanie w ciągu całego dnia jedynie świeżo wyciskanych soków warzywnych i owocowych, czy też ich mieszanek. Najlepiej sprawdza się latem, kiedy dostępne jest wiele świeżych owoców i warzyw. Jednak zimą możemy wykorzystać do niej dostępne egzotyczne warzywa i owoce. Istnieje także bardziej rozszerzona wersja, dieta koktajlowa, która pozwala na dodanie do soków napoi roślinnych, orzechów czy nawet kefiru.

Cechy diety sokowej

Opisywana dieta sokowa, z powodu swojej specyfiki, ma zwolenników i przeciwników. Do jej niewątpliwych zalet można zaliczyć:

  1. Łatwość w przygotowaniu i transporcie, a także niewielka ilość odpadów – w przypadku przechowywaniu w butelkach wielokrotnego użytku i odpowiednim wyciskaniu.
  2. Soki świetnie nawadniają, dzięki czemu są też bardzo dobrym źródłem witaminy C, kwasu foliowego, czy witamin z grupy B – są one rozpuszczalne w wodzie.
  3. Postać soku (w przeciwieństwie do pokarmu stałego) sprzyja zwiększeniu przyswajalności przeciwutleniaczy, które są bardzo ważne dla zachowania młodego wyglądu oraz chronią nasze organizmy przed nowotworami.
  4. Dieta sokowa jest świetnym wstępem do innej diety odchudzającej, ponieważ ma działanie obkurczające żołądek.

Wśród wad takiej diety znajdują się głównie cechy związane ze stosowaniem jej dłużej niż przez zalecane kilka dni: mniej energii, spowodowane niską kalorycznością diety sokowej, spowolnienie metabolizmu i zahamowanie spalania tkanki tłuszczowej, przy zbyt długim stosowaniu może nastąpić spalanie tkanki mięśniowej. Wymienione efekty występują jednak przy nieprawidłowym stosowaniu diety sokowej. Należy pamiętać, iż jest to dieta krótkotrwała, będąca wstępem do innej i nie powinno się jej często stosować. Niektóre choroby wykluczają stosowanie tej diety. Jednak jej niewątpliwe zalety sprawiają, że warto sprawdzić czy nam pasuje.